torsdag 18. mars 2010

Se&Hør, en parasitt?

"En helt vanlig dag på jobben"
_________________________________

Tekst: Madiken Wilberg

Filmen "En helt vanlig dag på jobben" er en film basert på boken til Håvard Melnæs. Den tar for seg Se&Hørs innside, eller som jeg vil kalle det en bakside. Denne baksiden har egentlig de fleste av oss visst om, og det at Se&Hør bruker dirty triks for å få saker kommer ikke som et stort sjokk. Allikevel får man øynene mer opp, og jeg håper de ikke lenger bruker slike metoder, men har lært at dette er å gjøre vondt mot andre, og særlig for de uvitende "vanlige" mennesker som ikke er vant til media.

Filmen er som sagt basert på boken til Håvard Melnæs og vi får i filmen se det fra hans ståsted. Jan Gunnar Røise spiller Håvard, og vi får se fra da Håvard startet å jobbe for Se&Hør, som bare en ypling, og som etter hvert gjør hva som helst for å bli en i gjengen. Trusler, falskhet og bestikking er en del av arbeidsdagen. Hovedparten av filmen handler om Melnæs sitt forhold til Sven O. Høiby, og hvordan de behandlet Mette-Marit på starten av hennes tid i kongefamilien.

"En hel vanlig dag på jobben" synes jeg er en bra film. Vil si den ligger på rundt firer-femmer på terningen, og er verdt å se. Passer dog nok best for de som har interesser innenfor media. Den setter de fleste av karakterene i et bedre lys enn det de fleste har hatt inntrykk av de i virkeligheten. En rekke følelser blir spilt på og jeg rakk å være rasende, trist og jeg opplevde til og med å ha medfølelse for noen av personene. Det eneste som trekker filmen ned er at den hopper for mye inn og ut av filmen. Dette fordi den går fra film til bak på settet der vi møter den ekte Håvard Melnæs, som forteller hvordan han hadde det også videre i sin tid i Se&Hør. Dette kunne de spart seg for da det virker forvirrende og tar fokuset vekk fra filmen.


Ellers er det beundringsverdig av Håvard Melnæs å trosse sin egen fortid. Jeg reiser meg og applauderer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar